AB, Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara gümrük vergisi uygulama konusunda ikiye bölündü
Avrupa Birliği üye ülkeleri, Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara (EV) ek gümrük vergisi getirme kararı konusunda ikiye bölünmüş durumda. Avrupa Komisyonu, bugüne kadarki en büyük ticaret davası olarak kabul edilen bu konuda destek toplamakta zorluklarla karşılaşıyor. Çin’in geniş çaplı bir misilleme tehdidinde bulunmasıyla durum gerginleşti.
Otomotiv endüstrisinin Çin’deki önemli satışları nedeniyle önemli bir paydaş olan Almanya, gümrük vergilerinin uygulanmasını durdurmak için bastırıyor. Alman hükümeti içinden bir kaynak, ülkenin diplomatik bir çözümü tercih ettiğini vurgulayarak bu tutumu açıkladı. Buna karşılık Fransa, tarife önerisinin en güçlü destekçilerinden biri olarak ortaya çıktı.
Avrupa Komisyonu, aralarında BYD, Geely ve SAIC’in de bulunduğu çeşitli Çinli otomotiv markalarının yanı sıra Tesla, BMW ve diğer Batılı otomobil üreticilerinin Çin’de üretilen modellerine %37,6’ya varan geçici vergileri onaylamaya hazırlanıyor. Bu duyurunun Perşembe günü yapılması bekleniyor.
Çok yıllı tarifelerin uygulanıp uygulanmayacağına ilişkin karar, Komisyon’un soruşturmasının sonuçlanmasının ardından Ekim ayında AB üyeleri arasında oylamaya sunulacak. Tarifelerin engellenebilmesi için AB nüfusunun %65’ini temsil eden en az 15 ülkenin karşı oy kullanması gerekiyor. AB nüfusunun %40’ını temsil eden Fransa, İtalya ve İspanya tarifeleri destekleyeceklerinin sinyalini verdiler.
İspanya Ekonomi Bakanlığı, “Şirketlerimiz zarar görür ve eşit şartlarda rekabet edemezse Avrupa kendini savunmalıdır” diyerek Avrupa’nın kendini koruması gerektiğini ifade etti. Ancak aralarında Çek Cumhuriyeti, Yunanistan, İrlanda ve Polonya’nın da bulunduğu bazı ülkeler halen pozisyonlarını tartışıyor. Belçika’da şu anda geçici bir hükümet görev yapıyor ve Hollanda’da da yeni bir hükümet kuruldu.
Almanya’nın otomotiv endüstrisi, tarifelerin faydadan çok olumsuz etkileri olabileceğine dair endişelerini dile getirerek, bu tür önlemlerin tüketiciler için elektrikli araçların maliyetini artırarak AB’nin karbon nötrlüğü hedeflerini baltalayacağını öne sürdü. Tesla, tarifelere fiyatlarını yükselterek karşılık vereceğini belirtti.
Avrupa Komisyonu, tarifelerin Çinli üreticilerin ucuz krediler ve düşük maliyetli arazi ve hammadde gibi sübvansiyonlardan elde ettikleri avantajlara karşı koymak için gerekli olduğunu savunuyor. Amaç, Amerika Birleşik Devletleri’nin planladığı %100 gümrük vergisi ile yapabileceği gibi Çinli otomobil üreticilerini dışlamak yerine eşit bir oyun alanı yaratmaktır.
Komisyon’un son dönemde attığı adımlar ve Çin’in devlet müdahalesi ve sübvansiyonlarına ilişkin kapsamlı bir rapor, AB’nin Pekin’e karşı daha sert bir tutum takınacağına işaret ediyor.
Komisyon tarafından üstlenilen türünün en kapsamlı örneği olan bu rapor, Çin’in piyasa kurallarına farklı yaklaşımına dair kanıtlar sunmakta ve yarı iletkenler, telekom ekipmanları ve yenilenebilir enerji de dahil olmak üzere çeşitli sektörlerde Çin’e karşı gelecekte açılacak ticaret davalarının önünü açabilir.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.